Vitamine si minerale necesare in sezonul de primavara

0
71
Fresh organic vegetables at local farmers market. Healthy food background

Primavara este anotimpul cel mai potrivit, pentru ca ai la dispozitie o multime de verdeturi, fructe si legume de sezon, ce iti ofera vitamine plus minerale. Au aparut deja spanacul, urzicile, loboda, stevia, leurda si ceapa verde .

Lipsa totala din organismul uman a diferitelor tipuri de vitamine (avitaminozele), in epoca moderna in care traim este rar intalnita, mai cu seama in randul popoarelor cu un nivel de viata decent; deficienta vitaminei B mai poate aparea insa la popoarele mari consumatoare de orez, atunci cand inlocuiesc orezul integral, cu cel decorticat.

In coaja boabelor de orez se gasesc vitaminele! In schimb, hipovitaminozele sunt foarte des intalnite in randul populatiilor actuale, peste tot in lume, cauzate uneori de malabsorbtii (tulburari de asimilatie), dar frecvent generate de o alimentatie incorecta.

Iata mai jos vitaminele si minerale de care ai nevoie in sezonul de primavara:

Vitamina A

Absenta vitaminei A poate produce leziuni oculare, cum ar fi micsorarea acuitatii vizuale, edemul pleoapelor cu aparitia crustelor, opacifierea corneei, senzatia de durere si usturime. Poate duce la oprirea cresterii, a formarii calculilor, scade consistenta osoasa. De asemenea, o scadere semnificativa a vitaminei A din organismul uman poate duce la orbire. O gasim in majoritatea plantelor si legumelor verzi, in fructe, morcovi, usturoi, ceapa, rosii, spanac, piersici, castane, banane, ananas, coacaze, zmeura, caise, lamai, portocale, maces, grau, galbenus de ou.

Vitamina B

Vitamina B1 (tiamina sau antiberi-berica) are un rol important in echilibrul nervos. O regasim in grau, orez, nuci, leguminoase, arahide, drojdii, in painea integrala. Avitaminoza determina tulburari digestive si boala Beri Beri care se manifesta prin:

  • edem, slabiciunea picioarelor;
  • dureri reumatismale;
  • paralizie si atrofie musculara la nivelul membrelor inferioare;
  • retractii ale tendoanelor;
  • palpitatii, insuficienta cardiaca, moarte prin asfixie. Hipovitaminoza este frecventa prin alimentatie defectuoasa: fierbere, sterilizare, alimente procesate, insuficienta digestiva si intestinala, deficit de absorbtie (alcoolismul scade rata absorbtiei vitaminei B1).

Manifestarile in cazul deficientei de vitamina B1:

  1. nevrite;
  2. oboseala;
  3. durere de cap;
  4. iritabilitate;
  5. tulburari de memorie;
  6. palpitatii.

Vitamina B2 (riboflavina) se gaseste in principiu in aceleasi alimente ca si vitamina B1 si are un rol important asupra pielii, mucoaselor, echilibrului intestinal, in adaptarea la lumina (se gaseste in retina si muschi). Carenta de vitamina B2 se manifesta mai ales la sugarii alimentati exclusiv artificial (cu lapte praf), in starile de convalescenta la adult, in sarcina, enterocolite etc.

Hipovitaminoza de vitamina B2 poate determina:

  • tulburari gastrointestinale;
  • leziuni oculare;
  • leziuni la nivelul pielii;
  • leziuni ale mucoasei linguale;
  • unghii casante;
  • par lipsit de stralucire si friabil.

Vitamina B3 sau niacina (Vitamina PP), se gaseste in grau, orez, drojdii, legume fructe proaspete, polen. Lipsa totala de vitamina B3 determina pelagra, boala letala care se manifesta prin oboseala, tristete, insomnii, afte, diaree, ulceratii la maini si picioare, tulburari nervoase, ca spre final sa apara nebunia si decesul.

Vitamina B6 (piridoxina) se gaseste in vegetale verzi, cartofi, drojdii, galbenus de ou, polen si are rol in metabolismul grasimilor, rol stimulator muscular si rol in dezvoltarea si sanatatea tesutului cutanat. Hipovitaminoza vitaminei B6 produce tulburari cutanate, tulburari nervoase (insomnii, somn neodihnitor, lipsa de concentrare, fatigabilitate, iritabilitate) si supraincarcarea grasa a ficatului. Este important de stiut ca in timpul sarcinii, deficienta de vitamina B6 poate determina malformatii fetale.

Vitamina B12 (antianemica) se gaseste in drojdii, germeni de grau, orez integral, malt, peste marin, oua, lapte, ficat si are un rol important in formarea globulelor rosii, a nervilor si ADN-ului. Aceasta vitamina este stocata in organismul uman la nivelul ficatului, in muschi si pancreas. Deficitul de vitamina B12 apare, de exemplu, la cei care adopta dieta vegana care nu iau si suplimente alimentare sau la persoanele care au suferit o interventie chirurgicala pentru pierdere in greutate. Este indicata in anemii, nevralgii, polinevrite alcoolice si diabetice, dureri reumatismale, oboseala fizica si intelectuala.

In cazul deficitului de vitamina B12 pot aparea:

  • amorteli, furnicaturi;
  • anemie;
  • paloare, coloratie galbena a tegumentelor;
  • oboseala;
  • pierderi de memorie.

Vitamina C

Vitamina C – vitamina antiscorbutica Vitamina C are o importanta capitala pentru buna functionare a organismului uman si pentru sanatate. Vitamina C intervine in procesele de oxidoreducere, este antiinfectioasa, tonifianta, distruge toxinele. Este importanta pentru cresterea imunitatii. Carenta prin lipsa totala, duce la scorbut, cunoscuta in trecut ca boala marinarilor, soldatilor, care se hraneau exclusiv cu conserve.

Se manifesta prin ulceratii si hemoragii gingivale, respiratie urat mirositoare, caderea parului, a unghiilor, piele uscata cu pete rosii si verzi, musculatura rigidizata, genunchi umflati, respiratie anevoioasa, demineralizare osoasa, putrefactia corpului si, netratata, deces. In zilele noastre exista o lipsa de vitamina C in forma latenta, din cauza greselilor alimentare – vitamina C are cea mai mare sensibilitate la temperaturi ridicate, prin fiebere scade la 50%. O gasim in vegetalele verzi, in varza, rosii, patrunjel, tarhon, grepfruit, maces, lamai, catina, ardei gras, urzici, marar etc. Hipovitaminoza se manifesta de regula prin hemoragii gingivale, stomatite, gingivita ulcerata si hemoragica. Indicatii: boli infectioase, convalescenta, alaptare, sarcina, hipercolesterolemie, in curele de slabire, stari postoperatorii, in tratament cu corticosterozi, stari de imunitate scazuta.

Vitamina D

Vitamina D – antirahitica Se gaseste in germenii de grau, uleiuri vegetale, vegetale proaspete, lapte integral, unt, galbenus de ou, ficatul pestilor, pestii grasi, polen. Absenta vitaminei D determina aparitia rahitismului, demineralizare, tulburari in formarea scheletului, a dintilor, tulburari de crestere, ingrosarea articulatiilor.

Hipovitaminoza vitaminei D poate determina:

  • transpiratii excesive;
  • dureri musculare si articulare;
  • oboseala, fatigabilitate.

Vitamina E

Vitamina E – vitamina reproducerii Se gaseste in cereale, mai ales in germenii de grau, uleiuri vegetale, legume, spanac, salata verde, patrunjel, mazare, polen, nuci, arahide, alune, migdale, ficat, unt de arahide.

Simptomele in cazul deficitului de vitamina E sunt:

  • atrofia fetusului, nasterea de copii morti;
  • tulburari in sfera genitala;
  • tulburari cardiovasculare;
  • tulburari in metabolismul grasimilor;
  • aparitia eczemelor, ulcere de gamba;
  • miopie;
  • afectiuni neurologice;
  • anemie hemolitica;
  • cresterea colesterolului;
  • ateroscleroza. Este important de stiut ca in timpul sarcinii deficienta de vitamina B6 poate determina malformatii fetale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.