Vitamine esenţiale în sezonul rece

0
47

La primul semn de frig, chiar inainte de venirea iernii, multi dintre noi consuma produse sau chiar suplimente de  vitamina C, gandindu-se ca aceasta face parte din topul vitaminelor pentru iarna. Dar exista si alte vitamine de care organismul are nevoie. Probabil considerati ca aveti nevoie de multe minerale si vitamine despre care tot auziti ca sunt importante, inainte de anotimpul rece.

Multe dintre acestea, joaca un rol important in intarirea sistemului imunitar, cresterea nivelului de energie, pastrarea frumusetii tenului si mentinerea unei stari de vitalitate. Vom incerca sa va ghidam prin labirintul de suplimente alimentare, oferindu-va o lista cat mai completa de vitamine care va pot ajuta la contracararea unora din efectele anotimpului rece.

Vitamina C

Ce rol are: Este una dintre vitaminele esentiale in lupta cu gripa in sezonul rece. Contrar credintelor populare, vitamina C nu impiedica  raceala si gripa dar poate reduce durata si severitatea simptomelor. Are un puternic rol antioxidant. Acest lucru inseamna ca protejeaza organismul impotriva bolilor, inclusiv a celor cardiovasculare sau a  cancerului  Este vitala pentru producerea de colagen, care intra in compozita tesuturilor si a oaselor.

Principalele surse alimentare: Daca veti consuma o gama larga de  fructe si  legume proaspete in fiecare zi, veti avea un nivel echilibrat de vitamina c. Citrice, kiwi, capsuni si afine sunt o sursa excelenta de vitamina C ca si legumele verzi (varza, broccoli, fasolea) dar si cartofii.

Cum sa luati suplimentele: Doza recomandata de vitamina C este de 40 mg pe zi pentru adulti si 25 mg pe zi pentru copii. O puteti gasi fie sub forma de tablete fie sub forma de pulbere sau picaturi. In cazul in care copiii nu suporta gustul, o puteti amesteca cu putin iaurt.

Fier

Ce rol are: Fierul este esential pentru formarea de globule (celule) rosii in sange, cele care transporta oxigenul prin organism. Un aport de fier este necesar pentru energie, performante intelectuale si vitalitate.  Lipsa de fier duce la anemie feripriva. In acest caz, organismul este incapabil sa transporte oxigenul in organism, fapt ce provoaca  letargie si apatie. Lipsa excesiva de fier afecteaza functionarea organelor.

Principalele surse alimentare: Carnea rosie (are un continut ridicat de fier), cerealele, painea, faina, ouale, fasolea, lintea, fructele uscate. Vitamina C ajuta la absorbtia fierului.

Cum sa luati suplimentele: Persoanele care nu consuma carne rosie, femeile care au   menstruatii cu pierderi mari de sange, cei care au suferit interventii chirurgicale ar trebui sa ia suplimente alimentare (sub forma de pastile sau picaturi) de fier pentru a stimula formarea celulelor rosii si pentru cresterea nivelului de  energie. Fierul, este indicat in mod special si femeilor  gravide, copiilor mici si persoanelor in varsta. Doza zilnica recomandata este de 15 mg pentru femei, 9 mg pentru barbati si 2-9 mg pentru copii.

Vitamina A

Aceasta vitamina, ca si altele, are importante calitati antioxidante. Antioxidantii ajuta la prevenirea actiunii invazive a radicalilor liber, substante care pot duce la imbolnaviri. Vitamina A, este cea care ajuta ochii sa se adapteze la diferite niveluri de lumina, lucru important mai ales pe timp de iarna.

Ce rol are:  Vitamina A este importanta pentru repararea tesuturilor necesare pentru cresterea si dezvoltarea organismului. Este esentiala pentru intarirea sistemului imunitar si mentierea unui vaz sanatos.

Principalele surse de alimente: Principalii furnizori de vitamina A, sunt: laptele, margarina fortificata, galbenusul de ou, ficatul, pestele gras (hering, ton, sardine), morcovii, rosiile, fructele, legumele cu frunze verzi, mango si caisele. Cum sa luati suplimentele: Dozele prea mari de vitamina A sunt toxice si pot cauza probleme ale  ficatului si complicatii in timpul  sarcinii. Aportul zilnic recomandat este de 600 mg pentru femei si 700 mg pentru barbati.

Vitamina E

Ce rol are:  Vitamina E actioneaza ca un  antioxidant cu rol in protejarea membranelor celulare de diferite agresiuni si se considera ca poate apara celulele inclusiv de boli de tipul  cancerului sau cele cardiovasculare.

Principalele surse de alimente: Nucile (contin un procent destul de ridicat din aceasta vitamina), uleiuri vegetale, legume cu frunze verzi (broccoli, spanac, varza), cereale.

Cum sa luati suplimentele: Deficitul este foarte rar. Aportul zilnic recomandat pentru adulti este de 10 g.

Seleniu

Ce rol are: Este un mineral esential care face parte dintre enzimele care apara organismul impotriva eventualelor deteriorari. Ca antioxidant, are calitatea de a sustine si intari  sistemului imunitar si protejeaza organismul de cancer, in mod special de  cancerului de prostata.

Principalele surse de alimente: Fructele cu coaja, cerealele, carnea, pestele si nucile braziliene. Cum sa luati suplimentele: Seleniul este inclus in compozitia a mai multor suplimente cu multivitamine. Aportul zilnic recomandat este de 200 micrograme.

Vitamina D

Uneori, pe parcursul iernii, nu ne putem inalni cu soarele decat maxim cateva saptamani, la un moment dat. Deoarece  vitamina D  este furnizata mai ales de lumina soarelui, cei care locuiesc in nord, de obicei nu pot beneficia de ea. Deficientele de vitamina D pot duce la probleme cognitive,  astm, boli cardiovasculare si chiar cancer. In lipsa soarelui, putem obtine vitamina D, din diverse alimente si bauturi. Ideal ar fi sa se verifice, prin analize de sange daca aceasta vitamina atinge un nivel optim in organismul dvs.

Principalele surse de vitamina D: produsele lactate, peste gras (somon, sardine), margarina si oua.

Zinc

Una dintre vitaminele magice care apara organismul de gripa este zincul. Nu doar zincul stimuleaza imunitatea, dar este foarte important intrucat s-a dovedit, ca atunci cand exista in cantitati optime, scurteaza durata bolilor.

Alimente bogate in zinc sunt: stridiile, ficatul de vitel sau porc, soia, fasolea, cerealele, seminte de dovleac, nuci, mazare, peste. Zincul se poate gasi in componenta preparatelor de multiminerale si multivitamine. Doza zilnica recomandata pentru adulti este de 12-15 mg pe zi.

sursa: sfatulmedicului.ro/

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.