Se reiau atelierele de creaţie la Casa Băniei

436

muzeul oltenieiOdata cu venirea primăverii, când vremea s-a mai încălzit şi cheful de plimbare s-a mai înteţit, cu inspiraţie şi chef de lucru, ne reapucăm de treabă la atelierele de creaţie, organizate la Casa Băniei – Secţia de Etnografie, din cadrul Muzeului Olteniei Craiova.

În această perioadă, instituția primește înscrieri din partea doritorilor, la numărul de telefon 0351.444.030 sau direct la sediul Secţiei de Etnografie (strada „Matei Basarab” nr. 16).

Atelierele sunt organizate de Muzeul Olteniei, cu sprijinul Consiliului Judeţean Dolj, iar şcolarii/preşcolarii pot opta pentru următoarele module:
– CERAMICĂ/OLĂRIT (sâmbătă, 9,00 – 11,30), atelier coordonat de renumitul ceramist de Oboga, TRUȘCĂ ȘTEFAN.

Copiii, şcolari şi preşcolari, vor învăţa, pe viu, de la creatorul popular, Truşcă Ştefan, cum se face ceramica de Oboga. Din mâinile micilor olari, ne dorim să iasă adevărate obiecte meşteşugăreşti, precum: străchini, căni de apă, de vin, castroane, sacsii, borcane pentru păstrarea alimentelor, ploşti, jucării, figurine, ulcioare de nuntă cu reprezentări zoomorfe şi chiar vase antropomorfe, asemănătoare cu cele preistorice.

Ceramica de Oboga de o mare valoare artistică se remarcă printr-o cromatică bogată şi o decoraţie geometrică de tradiţie străveche. Se foloseşte frecvent decorul figurativ, fiind cunoscute ulcioarele de nuntă care au căpătat adeseori forme de păsări cu pui sau antropomorfe.

În cadrul atelierelor, meşterii olari vor folosi exclusiv uneltele de tradiţie veche: roata olarului, cornul de vită, cu ajutorul căruia se decorează vasele; plotogul, o bucăţică din piele, cu care este netezită marginea vaselor; fichiaşul din lemn, folosit la finisarea vaselor în partea exterioară; titirezul, o unealtă din lemn, cu ajutorul căreia este încreţită marginea taierelor; pană de gâscă şi paiul, utilizate pentru a realiza un decor foarte fin.

Lutul, folosit în cadrul atelierului, este cel utilizat de generaţii întregi la Oboga, respective pământ adus de pe Valea Olteţului, pregătit, conform tradiţiei de către meşterul olar (lutul din carieră se alege şi se combină cu nisip, se sapă, se mărunţeşte, se udă şi apoi se lasă la dospit, se calcă cu piciorul sau zdrobitorul, apoi se frământă).

– SCULPTURĂ LEMN, (marți, 15,00 – 17,00), atelier coordonat de către IONUȚ SMARANDACHE
Scluptatul în lemn este un meşteşug străvechi, realizat de oameni cu unelte simple ca: securea, ferastraul, tesla, horjul, scoaba, cutitul, dalta, compasul, potricala, ghinul. Experienţa prelucrării lemnului a învăţat meşterii populari întrebuinţarea adecvata a fiecărei esenţe lemnoase: bradul si stejarul – la constructii; fagul – pentru lazi de zestre; paltinul si teiul – pentru furci de tors, linguri, ploste si casete În arta românească a prelucrării lemnului, stilul ornamental predominant este cel geometric, dar în decorul obiectelor din lemn sunt raspandite si motivele florale, zoomorfe si antropomorfe.

– PICTURĂ LEMN, (vineri, 9,00 – 11,00; sâmbătă, 9,00 – 11,00), atelier coordonat de DORU DRAGOMIR
Pictura pe suport de lemn este una din cele mai vechi tehnici picturale. Această formă de expresie plastică are o structură stratificată. Suportul îl constituie lemnul, care trebuie să fie uscat, peste care se suprapune stratul de preparaţie, alcătuit din mai multe straturi de grund.

– BIJUTERII, (miercuri, 10,00 – 11,00; 14,00 – 16,00) atelier coordonat de COSTINELA IACOB;
Un curs în care veţi descoperi treptat paşii necesari realizării bijuteriilor handmade. Descoperim împreună secretele bijuteriilor elaborate prin combinarea materialelor, a elementelor diverse şi a culorilor.
Realizarea bijuteriilor este o tehnică veche ce solicită răbdare şi imaginaţie dar care are un rezultat spectaculos.

– ICOANE PE STICLĂ (sâmbătă, 11,00 – 13,00), atelier coordonat de către CĂTĂLIN OSTROVEANU
Meşteşugul picturii icoanelor pe sticla a aparut pentru prima dată în Ardeal. Exista cateva elemente tipice unei icoane pe sticla: se deseneaza un personaj sau mai multe, restul spatiului se umple cu chenare de flori. In pictura icoanelor pe sticla se folosesc pensule foarte subtiri sau penite. Astfel liniile iesite din pensula ies de diferite grosimi. Pentru luminarea anumitor portiuni se foloseste o dunga alba ce dubleaza dunga neagra. Culorile se folosesc aproape necombinate, poate doar mai stinse sau mai luminate.