Concert aniversar Gheorghe Stănescu la Filarmonică

0
276

filarmonicaÎn program:

Triptic pentru orchestră de coarde

Miniatură simfonică

Rondino pentru orchestră simfonică

In Memoriam

Pui de românaș (Allegretto)

Fluieraș de doină dulce (Allegretto)

Aseară pe la chindie (Giocoso)

La fântânița din poartă (Moderato)

Frunză verde trei spanace (Allegro)

Fagule cu frunză deasă (Moderato)

Frunză verde d’alion (Tempo de sîrbă)

Neică de când ai plecat (Moderato)

La fântânița din deal (Jucăuș)

Neică dacă ești viteaz (Vesel/ jucăuș)

Cine-a zis dorului dor (Allegretto)

Cântă cucul la izvor (Allegretto)

Tatăl nostru (Andante)

 

ORCHESTRA  SIMFONICĂ  ȘI  CORALA  ACADEMICĂ 

ALE  FILARMONICII  „OLTENIA”

GHEORGHE  STĂNESCU

Concertul acesta – după afirmațiile compozitorului – constituie un eveniment de o puternică vibrație în inima sa, datorită faptului că este pentru prima dată când își ascultă un mare număr de creații ale sale, într-un asemenea cadru.

Cu puternică recunoștință și nemărginită prețuire își îndreaptă, în aceste momente, gândurile către toți profesorii săi din Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din București, care i-au dăruit o temeinică și frumoasă pregătire pentru a deveni muzician.

De-a lungul anilor, Gheorghe Stănescu a desfășurat o bogată activitate ca profesor, dirijor și compozitor.

Astfel, după absolvirea conservatorului, a funcționat ca secretar muzical al Filarmonicii „Oltenia” și, în paralel, ca profesor de teorie și solfegii la Școala Elementară de Muzică și Arte Plastice, care lua ființă în Bănie în anul 1956.

            Își amintește cu emoții de începutul carierei sale în învățământ și se mândrește cu faptul că se numără printre cei patru fondatori ai școlii amintite.

            Simțindu-se mult mai atras de învățământ, se transferă la această școală care în anul 1960 devine liceu, în prezent purtând denumirea de Liceul de Arte „Marin Sorescu”.

            În această instituție de învățământ artistic, profesorul Gheorghe Stănescu a predat disciplinele: teorie, solfegiu, dictat, armonie, contrapunct, cor, orchestră și pian tehnic.

            În inima și în conștiința sa simte permanent o puternică mulțumire și satisfacție pentru că în cei 56 de ani în care a slujit învățământul în acest liceu, a contribuit la formarea unui mare număr de muzicieni și de  iubitori ai minunatei arte a sunetelor.

            Gheorghe Stănescu se simte puternic legat de istoria acestui liceu și pentru că în cei 18 ani în care și-a desfășurat activitatea ca director, a obținut realizări deosebit de importante. Amintim în acest sens preocuparea pentru obținerea aprobărilor necesare în construirea actualului sediu, precum și pentru dotarea lui cu instrumente muzicale și cu mobilier specific profilului de arte vizuale.

            A urmărit permanent ridicarea prestigiului acestui liceu, ca prin realizările sale, și se apropie cât mai mult de cele mai valoroase liceee de acest profil din țară.

            Cunoscându-i evoluţia și rezultatele, i-a dăruit publicațiile sale: “Istoria Liceului de Artă “Marin Sorescu” în cei 50 de ani de existență,  precum și „Visând spre treptele măiestriei artistice”.

            În aceste publicații un loc important îl ocupă cele mai multe și frumoase realizări obținute în cadrul concursurilor între liceele de profil din țară, dar mai ales, implicarea acestui liceu, cu cei mai buni elevi ai săi, în viața artistică craioveană și a țării.

            Dirijorul Gheorghe Stănescu și-a început activitatea dirijorală dirijând diferite coruri de amator din Craiova. Cu unele dintre acestea a obținut realizări memorabile.

            Amintim în acest sens prezentarea pe scena Filarmonicii “Oltenia” a unui cor de copii care sub bagheta valorosului dirijor Teodor Costin a interpretat poemul vocal-simfonic “Povestea din pădure” de Constantin Bobescu.

            Amintim deasemenea, prezentarea tot pe scena filarmonicii a corului Direcției Regionale CFR Craiova, cu piesa “Fantezia pentru pian, cor și orchestră” de Ludwig van Beethoven, sub bagheta aceluiași regretat dirijor – Teodor Costin.

            Ca dirijor de orchestră a activat în cadrul liceului de artă. Îi aparține meritul de a fi înființat orchestra elevilor din ciclul gimnazial, precum și pe cea a elevilor din ciclul liceal.

            Cu aceste orchestre a susținut numeroase programe în cadrul liceului, pe scena filarmonicii, precum și în orașele: Calafat, Tg. Jiu, Slatina, Pitești și  Râmnicu-Vâlcea.

            Cu orchestra elevilor din ciclul gimnazial a obținut de două ori primul loc în cadrul Concursului Național de Muzică organizat de Ministerul Învățământului, concurs care s-a desfășurat la Slatina (2002) și Rm. Vâlcea (2004).

            Activitatea dirijorală i-a fost apreciată și de către  UCIMR, care l-a declarat membru al acesteia.

            Compozitorul Gheorghe Stănescu și-a început activitatea pornind de la armonizarea și prelucrarea unor cântece populare, simțindu-se mai atras de folclorul oltenesc. Pe parcursul anilor, au apărut și creații originale având o tematică variată.

            Unele din cântecele sale au fost prezentate publicului, făcând parte din repertoriul Coralei Academice a filarmonicii craiovene, sub bagheta colegului său Alexandru Racu.

            Cele mai multe dintre cântecele sale au văzut lumina tiparului pe plan local și central.

            Dornic să-și diversifice creația, compozitorul abordează și genul cameral, scriind lucrări pentru diferite formații de suflători. Visul său de a scrie și în domeniul simfonic se realizează, dând la iveală câteva lucrări, unele dintre acestea interpretate și în concertul de astăzi.

            Este important să subliniem că cea mai mare parte a creației sale a primit girul Uniunii Compozitorilor, cea care în anul 1970 l-a primit ca membru definitiv.

            Făcând un bilanț al creației sale, constatăm că a scris coruri pentru copii, pentru coruri feminine și pentru coruri mixte. A scris și a armonizat muzică sacră precum și colinde. A scris deasemenea, muzica de cameră și simfonică, creația sa întrunind un număr de 86 de lucrări (70 corale și 16 camerale și simfonice).

            Referindu-ne la creația sa corală, constatăm că stăpânește tehnica scrierii în acest gen, folosește cu atenție și talent armonia și polifonia asigurând cântecelor o atmosferă sonoră de exuberanță și de o reală expresivitate.

            Cele două creații camerale prezente în programul acestui concert, reprezintă modul în care simte compozitorul să creeze în acest gen.

            Folosește cu pricepere posibilitățile expresive ale fiecărui instrument în scopul obținerii unor sonorități echilibrate, plăcute, emoționante.

            Creațiile simfonice ce vor fi ascultate au la bază o melodicitate caldă, expresivă, pătrunsă de intonații specifice muzicii populare românești. Se remarcă momentele sonore de voioșie, întâlnite în lucrările „Triptic” și în „Rondino”, de o ușoară melancolie ca în „Miniatura simfonică”, dar și de dramatism ca în lucrarea „In Memoriam”, scrisă în memoiria fiicei sale Lavinia-Georgeta și a ginerelui său Constantin-Marian, foști artiști instrumentiști în această orchestră.

            În lucrarea „Miniatură simfonică”, compozitorul își amintește cu emoție de anii copilăriei petrecuți în pitoreasca localitate vâlceană „Costești” unde a văzut lumina zilei în urmă cu 85 de ani.

            Armonia, polifonia, precum și dialogul dintre compartimentele instrumentale, conferă lucrărilor un discurs muzical plin de substanță sonoră, echilibrată, convingătoare, expresivă și emoționantă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.