Centrul „Constantin Brâncuși” a fost inaugurat, joi seară, la Craiova

281

Centrul „Constantin Brâncuși” a fost inaugurat, joi seară, la Craiova, obiectivul turistic fiind amenajat în incinta Muzeului de Artă.

Proiectul privind amenajarea acestui Centrului „Constantin Brâncuși” a fost demarat la nivelul Consiliului Județean Dolj și, potrivit președintelui administrației județene, Cosmin Vasile, acesta pune Craiova pe harta culturală internațională.

Centrul „Constantin Brâncuși“ a fost proiectat de renumitul arhitect Dorin Ștefan și surprinde în special prin prisma din sticlă, cu o înălțime de peste 12 metri, în interiorul căreia o construcție ovoidală, realizată din lamele suprapuse, conține reproducerea la scară mare a celebrei opere „Măiastra“.

„Noi, în urmă cu câțiva ani, am gândit acest proiect ca pe o recunoaștere a muncii sale pentru această zonă a țării, dar și ca pe o oportunitate pe care să le-o oferim cetățenilor județului și turiștilor pentru a afla cât mai multe despre omul și artistul Constantin Brâncuși. În seara de 15 septembrie, o nouă pagină din cultura craioveană și doljeană a fost scrisă și, odată cu inaugurarea centrului, îi invităm pe oameni să îl cunoască pe Brâncuși al nostru, al oltenilor, într-o manieră în care nu au făcut-o până acum“, a declarat președintele Consiliului Județean Dolj, Cosmin Vasile.

La evenimentul dedicat inaugurării Centului „Constantin Brâncuși” a fost prezent și președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu.

La rândul ei, Lia Olguța Vasilescu, a vorbit despre importanța Centrului, din punct de vedere turistic, menționând că municipiul Craiova are un nou reper în această direcție.

Prezent la eveniment, Mitropolitul Olteniei, IPS Irineu, a avut, poate, cel mai realist discurs. Acesta a menționat clar că autoritățile au acum și misiunea de a promova noul obiectiv turistic, de a merge cu el către public, astfel, „degeaba îl avem”.

„Este importantă promovarea acestui centru. Să mergeți cu diverse programe către tineri, către studenți. Să o faceți și online, dacă este cazul. Este nevoie de un asemenea demers, altfel…degeaba avem acest Centru dedicat marelui sculptor”, a fost îndemnul Mitropolitului Olteniei.

Peste 300 de persoane au participat la evenimentul inaugural, anunță CJ Dolj, între care și reprezentanți ai Parlamentului României, ai Parlamentului European și ai Guvernului, ai Academiei Române, ai Mitropoliei Olteniei, ai Institutului Cultural Român, oameni de afaceri, dar și reprezentanți ai autorităților locale cu care Consiliul Județean Dolj este înfrățit sau are acorduri de parteneriat: Consiliul Raional Cimișlia din Republica Moldova, Voievodatul Varmya Mazuria din Polonia, Consiliul Municipal Vidin din Bulgaria, Primăria orașului Figueras Spania – orașul lui Salvador Dali.

Întreaga seară a fost concepută ca un spectacol în sine, cu o înlănțuire de momente muzicale susținute de soliștii Renata Vari și Mihai Ungureanu, precum și de orchestra Filarmonicii Oltenia.

Un moment special al serii a fost reprezentat de o proiecție tip videomapping pe edificiul Muzeului de Artă Craiova.

Sursa de inspirație pentru acest ansamblu a constituit-o proiectul niciodată materializat al templului pe care Brâncuși urma să-l realizeze, la solicitarea maharajahului Yeshwant Rao Holkar II, din Indore. Într-un arc peste timp, la Craiova își deschide porțile astăzi un „templu“ în beton și sticlă, ca omagiu pentru sculptorul de geniu Constantin Brâncuși.

Secțiunea subterană a construcției, cu intrarea printr-un amplu amfiteatru, oferă spații generoase, în care publicul este invitat să descopere detalii captivante despre viața și opera celui considerat „Părintele sculpturii moderne“.

Alături de fotografii din arhiva Centrului Pompidou, din Paris, de imagini ale Ansamblului Monumental de la Târgu Jiu și ale operelor prezente în colecțiile muzeale românești ori de filme-document, sunt integrate în expunere elemente interactive moderne, precum panourile care permit redarea și explorarea tridimensională a lucrărilor aflate în patrimoniul Muzeului de Artă Craiova.

Tot aici se regăsesc bârne recuperate din atelierul parizian al lui Constantin Brâncuși și aduse la Craiova de reputatul critic de artă V. G. Paleolog, considerat primul monograf al sculptorului. Conexiunea între galerie și prisma din sticlă este asigurată printr-un ascensor care îl poate purta pe vizitator până în vârful ovoidului.