CJ Dolj a semnat contractul cu operatorul care va asigura colectarea și transportarea deșeurilor din județ

735

Președintele Consiliului Județean (CJ) Dolj, Ion Prioteasa, a semnat marți, în calitate de președinte al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) „EcoDolj“, contractul cu operatorul care va asigura colectarea și transportarea deșeurilor din județ.

Activitatea a fost delegată, prin licitație publică, unei asocieri de firme având ca lider societatea Iridex Group Salubrizare S.R.L., la o valoare de aproximativ 250 de milioane de lei, fără TVA.

„Participăm la un eveniment cu totul special pentru județul nostru, un eveniment care marchează un nou pas notabil făcut în direcția finalizării unuia dintre cele mai importante demersuri derulate de CJ Dolj – constituirea și punerea în funcțiune a Sistemului de management integrat al deșeurilor (SMID).

Vorbim despre un proiect cu finanțare europeană de o deosebită amploare, cu valoarea de aproape 54 de milioane de euro, care a fost gestionat în exclusivitate de instituția noastră și de-a lungul căruia am reușit să construim și să utilăm stațiile de sortare și compostare a deșeurilor de la Mofleni, să achiziționăm 32 de vehicule pentru colectarea și transportarea deșeurilor, care vor fi puse la dispoziția operatorului, să procurăm peste 100.000 de compostoare individuale pentru deșeuri biodegradabile și aproape 4.000 containere, de diferite capacități, pentru colectare separată.

De asemenea, lucrările derulate în cadrul unui alt contract important din acest vast proiect – cel care vizează construirea stațiilor de transfer din Băilești, Calafat, Dobrești și Filiași, precum și a stației de compostare a deșeurilor de la Calafat – sunt aproape finalizate.

În egală măsură, am avut de desfășurat un demers de mare complexitate, care a presupus organizarea a nu mai puțin de 7 licitații publice pentru realizarea propriu-zisă a SMID și a altor 2 licitații pentru operaționalizarea lui.

Astăzi, am ajuns în etapa semnării contractului cu firmele care vor gestiona activitatea de colectare și transportare a deșeurilor din Dolj. În prima etapă, noul operator va activa în toate localitățile cuprinse în contract cu excepția municipiului Craiova, acolo unde se află în plină implementare un contract cu valoarea de aproape 8 milioane de euro, pentru realizarea platformelor cu containere subterane.

Pentru început, se va interveni cu prioritate în mediul rural și știm că, pentru multe comunități, reprezintă o experiență nouă, dar ne așteptăm ca oamenii să răspundă pozitiv și să se adapteze acestei realități, înțelegând că aspectele care privesc protecția mediului se reflectă, în cele din urmă, într-un nivel mai bun al sănătății publice și al calității vieții.

În plus, luăm în considerare, alături de reprezentanții grupului Iridex, să derulăm o acțiune de proporții pentru salubrizarea întregului județ, o acțiune care să angreneze și autoritățile locale, dar și voluntari.

Odată ce vom încheia și componenta privind investițiile în municipiul Craiova, vom putea spune că județul nostru are asigurate toate condițiile pentru a respecta normele europene în acest domeniu.

Doresc să-i felicit și să le mulțumesc tuturor celor care au depus mari eforturi pentru buna implementare a proiectului, colegii noștri din cadrul Consiliului Județean Dolj și al ADI «EcoDolj», care formează o echipă de veritabili profesioniști“, a declarat președintele Consiliului Județean Dolj, Ion Prioteasa.

Vicepreședintele CJ Dolj Cosmin Vasile a evidențiat, în intervenția sa, faptul că începerea activității de colectare a deșeurilor va genera schimbări vizibile la nivelul județului.

„Perfectăm astăzi un contract de care se leagă numeroase așteptări, atât din partea noastră, cât și a primarilor din județul Dolj. Sunt convins că, în perioada următoare, după ce va fi parcursă perioada de mobilizare a operatorului și se va trece efectiv la colectarea deșeurilor, vom constata și o schimbare puternică, pentru că nu vom mai vedea gunoi aruncat la întâmplare, pe câmp sau la marginea satelor. Toate acestea vor duce la un mediu mai curat și la un aspect general mai plăcut, în definitiv“, a afirmat vicepreședintele CJ Dolj Cosmin Vasile.

La rândul său, Adela Plăcintescu, directorul executiv al ADI „EcoDolj“, a precizat: „Este un contract extrem de important, care marchează începutul punerii în funcțiune a SMID, un contract complex, atât prin prisma faptului că are o arie de deservire foarte întinsă, cât și a numeroaselor categorii de deșeuri la care se referă.

Prin intermediul lui, se urmărește colectarea deșeurilor menajere de la populație, a celor similare de la agenții economici și se asigură infrastructura și serviciul de colectare pentru alte tipuri, cum sunt deșeurile voluminoase, cele provenite din construcții sau cele abandonate pe domeniul public.

În ceea ce privește colectarea de la populație, ea va respecta sistemul celor trei fracții – reziduală, reciclabilă și biodegradabilă. Deșeurile vor fi ridicate de către operator și direcționate către stațiile de transfer, compostare și sortare construite de Consiliul Județean Dolj, prin proiectul finanțat în cadrul Programului Operațional Sectorial «Mediu» și al Programului Operațional Infrastructură Mare. Materialele care nu pot fi nici reciclate, nici introduse în procesul de preparare a compostului vor fi transferate, sub formă de deșeuri reziduale, la depozitul ecologic de la Mofleni.“

Președintele grupului de firme Iridex, Corneliu Pascu, a subliniat angajamentul operatorului pentru buna derulare a activității de colectare și transportare a deșeurilor în județul Dolj.

„În România s-au realizat, cu fonduri europene, 35 de proiecte de acest tip. Până în prezent, au fost puse în funcțiune 3 aproape în totalitate, unul parțial, iar de acum lor li se alătură Doljul, ca județul în care sistemul devine operațional pe o arie foarte largă. Mai important, aceasta are loc prin colectarea selectivă și prin aplicarea principiului economiei circulare, care presupune recuperarea din cadrul deșeurilor menajere a tuturor materialelor care pot fi reciclate sau valorificate direct.

Noi ne-am hotărât să participăm la această licitație într-un consorțiu format din 3 firme din cadrul grupului, tocmai pentru că am realizat importanța proiectului și am dorit să putem asigura logistica necesară desfășurării în bune condiții a acestui contract“, a declarat Corneliu Pascu, președintele grupului de firme Iridex.

Prezent la eveniment, directorul general al Iridex Group Salubrizare S.R.L., Dan Tiberiu Anghel, a afirmat: „Din acest moment, vom intra într-o perioadă de pregătire cât se poate de accelerată, în care vom obține toate autorizațiile necesare funcționării, vom angaja personalul pentru desfășurarea activităților și, foarte important, vom intra în contact cu toți beneficiarii sistemului.

În primul rând, vom derula o acțiune de amplasare a recipientelor de precolectare în tot județul, la fiecare locuință individuală. De asemenea, toți agenții economici din Dolj vor fi contactați și vom încheia contracte cu aceștia.

În al doilea rând, vom iniția și o campanie de conștientizare, de pregătire a populației pentru o colectare selectivă corectă, deoarece de aici pornește totul. Acesta este, de altfel, primul contract din cadrul SMID în care se interacționează direct cu cetățeanul, iar eficiența a tot ceea ce se întâmplă ulterior, în partea de sortare și tratare, depinde în foarte mare măsură de modul în care reușim să realizăm această colectare selectivă.“